Храм во имя Святого мученика Василия Мангазейского
О храме
На этой странице вы найдете житие Святого мученика Васи́лия Мангазейского, акафист Святому и молитвы.

Настоятель храма иерей Димитрий Полинкевич

Краткая биография настоятеля
Иерей. Настоятель храма во имя святого мученика Василия Мангазейского. Штатный клирик собора святого благоверного князя Александра Невского.

  • Выпускник НГАСУ 2002 года, строительный факультет
  • Младший научный сотрудник НИЛ ДОФ
  • Магистр техники и технологии
  • Награжден медалью «К 700-летию преподобного Сергия Радонежского»
  • Награжден золотой медалью «За лучшую студенческую научную работу»
  • Награжден нагрудным знаком «За содействие» УФСКН
  • Награжден наперсным крестом
Родился 7 июня 1979 года.

В 2001 году результаты исследований студента Д. А. Полинкевича по "Динамике свайных фундаментов", проведенные под научным руководством профессора Л. В. Нуждина, заняли первое место во Всероссийском конкурсе научных студенческих работ и были награждены Золотой медалью и дипломом министерства образования РФ.

Д. А. Полинкевич окончил Университет с отличием, после чего продолжил обучение в очной аспирантуре по специальности «Основания, фундаменты и подземные сооружения». За успехи в учебе молодой аспирант был удостоен стипендии губернатора Новосибирской области.

Основные направления исследований м. н. с. НИЛ ДОФ Д. А. Полинкевича – разработка волновых моделей для расчета колебаний свайных фундаментов на ЭВМ, полевые методы определения динамических характеристик грунтов. Его перу принадлежат около трех десятков научных печатных работ.

В 2003-2004 годах Дмитрий Андреевич работал ассистентом кафедры ИГОФ НГАСУ, в последующем трудился конструктором в ООО «Сибирские Фасады» и ООО «ЭФЭКТ», а с 2006 по 2010 год занимал должность главного инженера ООО «Мегастрой».

В 2005-2010 годах Д. А. Полинкевич служил в сане диакона в храме святого великомученика и целителя Пантелеимона. В 2010 году он завершил обучение в Московской духовной семинарии, с этого периода находится в сане иерея.

В 2011-2014 годах Дмитрий Андреевич являлся директором и духовником Епархиального комплексного центра для людей, попавших в трудную жизненную ситуацию.

В 2013 году, иерей Димитрий Полинкевич, основал первое в Новосибирске общество трезвости. Были организованы группы самопомощи зависимым людям и их родственникам. Это направление социального служения перешло в активную работ. К ней подключились десятки волонтеров, которые работают по сей день.

Священник Димитрий Полинкевич окормляет духовно–социальный проект «Родной дом». «Родной Дом» патронирует несколько детских организаций в Новосибирске: Социально-реабилитационный центр для несовершеннолетних "Виктория", детское паллиативное отделение Новосибирской районной больницы №1 и Дом «Мать и дитя» Епархиального комплексного центра помощи людям, оказавшимся в трудной жизненной ситуации, а также занимается приходским консультированием в соборе во имя святого благоверного князя Александра Невского.

В 2019 году, Димитрий Полинкевич, указом Митрополита Новосибирского и Бердского Никодимом был назначен настоятелем нового строящегося храма святого мученика Василия Мангазейского.

Дмитрий Андреевич женат, воспитывает семерых детей.
Иерей Димитрий Полинкевич
Иерей Димитрий Полинкевич
Настоятель храма во имя святого мученика Василия Мангазейского
Помощники и волонтеры строительства храма
Если вы хотите присоединиться к нам, заполните форму обратной связи здесь
  • Димитрий
    Полинкевич
    Иерей. Настоятель храма
  • Мария
    Полинкевич
    Клирос и общие вопросы
  • Константин
    Раннев
    Помощник настоятеля
  • Надежда
    Дубышкина
    Бухгалтер храма

Мученик Васи́лий Мангазейский

Житие святого
Название храма выбрано не случайно, ведь Свя­той пра­вед­ный му­че­ник Ва­си­лий Ман­га­зей­ский чу­до­тво­рец – пер­вый свя­той, про­слав­лен­ный на Си­бир­ской зем­ле. От при­ро­ды крот­кий и сми­рен­ный, с дет­ских лет ис­пол­нен­ный стра­ха Бо­жье­го, он поль­зо­вал­ся доб­рым рас­по­ло­же­ни­ем окру­жа­ю­щих. Серд­це его бы­ло ис­пол­не­но ве­ры в Бо­га, а лю­бовь к мо­лит­ве за­став­ля­ла остав­лять жи­тей­ские за­бо­ты и хо­дить во свя­тую цер­ковь. По­это­му все сво­бод­ное от ра­бо­ты вре­мя свя­той Ва­си­лий про­во­дил в хра­ме за бо­го­слу­же­ни­ем, ча­сто и по­дол­гу мо­лил­ся до­ма.

Бла­жен­ный Ва­си­лий ро­дил­ся око­ло 1583 го­да в Яро­слав­ле, в се­мье бла­го­че­сти­во­го, но небо­га­то­го го­ро­жа­ни­на, име­нем Фе­о­до­ра. В юном воз­расте он был взят неким бо­га­тым яро­слав­ским куп­цом на ме­сто управ­ля­ю­ще­го про­да­жей сво­их то­ва­ров в за­по­ляр­ную Ман­га­зею – один из пер­вых рус­ских го­ро­дов Си­би­ри. В то вре­мя (ко­нец XVI в.) в свя­зи с ис­поль­зо­ва­ни­ем арк­ти­че­ско­го мо­ре­пла­ва­ния Ман­га­зея пе­ре­жи­ва­ла рас­цвет как центр тор­гов­ли и ко­ло­ни­за­ции на Рус­ском Се­ве­ре (впо­след­ствии го­род за­пу­стел и в кон­це XVII в. пре­кра­тил свое су­ще­ство­ва­ние).

Свя­той Ва­си­лий ис­прав­но ис­пол­нял свои обя­зан­но­сти управ­ля­ю­ще­го, и чест­ность его бы­ла оче­вид­на всем. От при­ро­ды крот­кий и сми­рен­ный, с дет­ских лет ис­пол­нен­ный стра­ха Бо­жье­го, он поль­зо­вал­ся доб­рым рас­по­ло­же­ни­ем окру­жа­ю­щих. Серд­це его бы­ло ис­пол­не­но ве­ры в Бо­га, а лю­бовь к мо­лит­ве за­став­ля­ла остав­лять жи­тей­ские за­бо­ты и хо­дить во свя­тую цер­ковь. По­это­му все сво­бод­ное от ра­бо­ты вре­мя свя­той Ва­си­лий про­во­дил в хра­ме за бо­го­слу­же­ни­ем, ча­сто и по­дол­гу мо­лил­ся до­ма.

Ед­ва ис­пол­ни­лось бла­го­че­сти­во­му юно­ше де­вят­на­дцать лет, как Все­выш­ний, «при­зи­рая на его доб­ро­де­те­ли, за­хо­тел воз­звать его к веч­но­му бла­жен­ству, ко­е­му до­стичь из сей вре­мен­ной жиз­ни нель­зя ина­че, как уз­ким и при­скорб­ным пу­тем внеш­не­го ис­пы­та­ния». Как сви­де­тель­ству­ет цер­ков­ное пре­да­ние, од­на­жды, ко­гда бла­жен­ный Ва­си­лий мо­лил­ся в хра­ме на Пас­халь­ной за­ут­рене, хо­зя­ин об­на­ру­жил, что во­ры раз­гра­би­ли его лав­ку. Несмот­ря на зо­вы хо­зя­и­на, свя­той Ва­си­лий оста­вал­ся в хра­ме до кон­ца бо­го­слу­же­ния. Недо­вер­чи­вый и среб­ро­лю­би­вый хо­зя­ин за­по­до­зрил и об­ви­нил свя­то­го Ва­си­лия в со­уча­стии в пре­ступ­ле­нии и под­верг его ру­га­тель­ствам и по­бо­ям. Невин­ный юно­ша не утра­тил сво­ей кро­то­сти и на все сми­рен­но от­ве­чал му­чи­те­лю: «Ис­тин­но ни­что же от име­ния тво­е­го взях». То­гда хо­зя­ин от­вел свя­то­го Ва­си­лия к го­род­ско­му во­е­во­де, пе­ред ко­то­рым очер­нил его как пре­ступ­ни­ка. Во­е­во­да под­верг свя­то­го Ва­си­лия но­вым пыт­кам, но он снес их тер­пе­ли­во и без­молв­но. Раз­дра­жен­ный мол­ча­ни­ем свя­то­го Ва­си­лия, ку­пец при­шел в ярость и по на­у­ще­нию лу­ка­во­го уда­рил му­че­ни­ка связ­кой ам­бар­ных клю­чей. От это­го уда­ра свя­той Ва­си­лий скон­чал­ся (около 1600–1602 гг.)

Те­ло без­вин­но­го му­че­ни­ка бы­ло по­ло­же­но в гроб и без долж­но­го хри­сти­ан­ско­го по­гре­бе­ния пре­да­но зем­ле, «где над­ле­жит от во­ды мок­рость». Но Все­мо­гу­щий Гос­подь по про­ше­ствии 47 лет бла­го­во­лил явить его из недр зем­ли и про­сла­вить мно­ги­ми чу­де­са­ми.

Как по­вест­ву­ет жи­тие свя­то­го Ва­си­лия, в 1649 го­ду ман­га­зей­ский стре­лец Сте­пан Ши­ря­ев за­ме­тил, что на по­го­ре­лом ме­сте близ хра­ма в зем­ле об­на­ру­жи­лась верх­няя часть неиз­вест­но­го гро­ба (по­го­ре­лое ме­сто об­ра­зо­ва­лось по­сле боль­шо­го по­жа­ра 1642 г.). На гроб этот «для мир­ско­го хо­ду» бы­ла по­ло­же­на су­до­вая дос­ка, но ее, к изум­ле­нию оче­вид­цев, пе­ре­ло­ми­ло гро­бом, вы­шед­шем из зем­ли. То­гда над гро­бом по­ста­ви­ли ча­сов­ню. Вско­ре по­сле это­го неко­то­рые боль­ные, с ве­рою при­те­кав­шие к по­мо­щи неве­до­мо­го угод­ни­ка Бо­жия, по­лу­чи­ли ис­це­ле­ние. От­дель­ные слу­чаи ис­це­ле­ний бы­ли за­сви­де­тель­ство­ва­ны пись­мен­но. Так, на­при­мер, 25 ян­ва­ря 1652 го­да ман­га­зей­ский стре­лец Ти­мо­фей Се­че­ни­ков при­шел к мест­но­му во­е­во­де Кор­са­ко­ву и рас­ска­зал ему, что ви­дел во сне угод­ни­ка Бо­жия, ко­то­рый от­крыл­ся ему как но­во­яв­лен­ный чу­до­тво­рец Ман­га­зей­ский, тот, над гро­бом ко­то­ро­го ста­вят но­вую ча­сов­ню. Ти­мо­фей, дав­ший обет по­жерт­во­вать на ча­сов­ню, ес­ли у него ис­це­лит­ся боль­ная ру­ка, был тот­час ис­це­лен.

До­шед­шие до нас спис­ки жи­тия свя­то­го Ва­си­лия Ман­га­зей­ско­го (XVII–XIX вв.) со­об­ща­ют об обиль­ных чу­до­тво­ре­ни­ях, со­вер­шен­ных по мо­лит­вам к нему: свя­той Ва­си­лий по­мо­гал за­блу­див­шим­ся пут­ни­кам и охот­ни­кам, ис­це­лял рас­слаб­ле­ния, сле­по­ту и дру­гие неду­ги, со­хра­нял ма­ло­душ­ных от са­мо­убий­ства. В фев­ра­ле 1653 го­да через ви­де­ние ман­га­зей­ско­му охот­ни­ку Гри­го­рию Ка­ра­та­е­ву от­кры­лось имя но­во­яв­лен­но­го чу­до­твор­ца. В том же го­ду во­е­во­да Кор­са­ков по­слал ар­хи­епи­ско­пу То­боль­ско­му Си­мео­ну (1651–1664) спис­ки чу­дес свя­то­го Ва­си­лия. Ар­хи­епи­скоп Си­ме­он пре­про­во­дил эти спис­ки в Моск­ву кня­зю А.П. Тру­бец­ко­му, ве­дав­ше­му Си­бир­ским при­ка­зом. Спис­ки бы­ли пе­ре­да­ны ца­рю, но со­про­во­ди­тель­ное пись­мо ар­хи­епи­ско­па сда­но в ар­хив, и де­ло о ка­но­ни­за­ции свя­то­го Ва­си­лия не по­лу­чи­ло хо­да.

В ав­гу­сте 1659 го­да по бла­го­сло­ве­нию ар­хи­епи­ско­па Си­мео­на в Ман­га­зею при­е­хал диа­кон Бо­го­яв­лен­ско­го хра­ма в То­боль­ске Иван Се­ме­нов. В при­сут­ствии ман­га­зей­ско­го во­е­во­ды С.В. Ла­ри­о­но­ва и двух мест­ных свя­щен­ни­ков Ди­мит­рия и Лу­ки бы­ло про­из­ве­де­но вскры­тие гроб­ни­цы и осви­де­тель­ство­ва­ние мо­щей свя­то­го Ва­си­лия.

В 1670 го­ду стро­и­тель Тро­иц­ко­го Ту­ру­хан­ско­го мо­на­сты­ря иеро­мо­нах Ти­хон по­сле быв­ше­го ему ви­де­ния со­вер­шил с крест­ным хо­дом пе­ре­не­се­ние мо­щей свя­то­го Ва­си­лия из Ман­га­зеи в свою оби­тель. Ман­га­зею через два го­да по­сле это­го по­ки­ну­ли по­след­ние жи­те­ли, а в Ту­ру­хан­ске по­чи­та­ние свя­то­го Ва­си­лия еще бо­лее уси­ли­лось.

Ле­том 1719 го­да в Ту­ру­ханск при­был мит­ро­по­лит Си­бир­ский и То­боль­ский Фило­фей (Ле­щин­ский; 1702–1711; вто­рич­но 1715–1721). По его рас­по­ря­же­нию мо­щи свя­то­го Ва­си­лия бы­ли пе­ре­не­се­ны из ста­ро­го и тес­но­го хра­ма во имя Пре­свя­той Тро­и­цы в но­вый про­стор­ный храм в честь Бла­го­ве­ще­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы. В за­пад­ной сто­роне хра­ма, про­тив ра­ки с мо­ща­ми свя­то­го Ва­си­лия, был по­став­лен его об­раз, на­пи­сан­ный по­слуш­ни­ком То­боль­ско­го мит­ро­по­ли­та Пав­ла (1678–1692) ико­но­пис­цем Лу­кой, спа­сен­ным свя­тым Ва­си­ли­ем от по­топ­ле­ния в 1679 г. Мит­ро­по­лит Фило­фей про­из­вел осви­де­тель­ство­ва­ние мо­щей свя­то­го Ва­си­лия и на­пи­сал в по­хва­лу его ка­нон. За го­ды прав­ле­ния мит­ро­по­ли­та Фило­фея бы­ло со­став­ле­но несколь­ко спис­ков жи­тия свя­то­го Ва­си­лия и три служ­бы ему.

При сле­ду­ю­щем мит­ро­по­ли­те Си­бир­ском и То­боль­ском Ан­то­нии (Ста­хов­ском; 1721–1740) мо­щи свя­то­го Ва­си­лия бы­ли со­кры­ты под спу­дом, в зем­ле, в пре­де­лах мо­на­стыр­ской огра­ды, над этим ме­стом устро­и­ли ча­сов­ню. В 1788 го­ду гроб свя­то­го вновь по­ка­зал­ся из зем­ли на­ру­жу. Игу­мен Тро­иц­ко­го мо­на­сты­ря Ми­ха­ил пе­ре­нес его во вновь по­стро­ен­ный ка­мен­ный храм в честь Бла­го­ве­ще­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы и устро­ил осо­бое над­гро­бие. Все это вре­мя мест­ное по­чи­та­ние свя­то­го Ва­си­лия прак­ти­че­ски не пре­кра­ща­лось: ве­ру­ю­щий на­род по-преж­не­му при­бе­гал к его мо­лит­вен­но­му пред­ста­тель­ству и по ве­ре сво­ей по­лу­чал об­лег­че­ние в бо­лез­нях и ис­це­ле­ния. По­чи­та­ние свя­то­го Ва­си­лия Ман­га­зей­ско­го нема­ло спо­соб­ство­ва­ло об­ра­ще­нию из язы­че­ства в Пра­во­сла­вие раз­лич­ных мест­ных на­род­но­стей Се­ве­ра: тун­гу­сы, эвен­ки и юра­ки мо­ли­лись свя­то­му как по­кро­ви­те­лю охот­ни­ков-про­мыс­ло­ви­ков.

В кон­це 1802 – на­ча­ле 1803 гг. Ту­ру­хан­ский край охва­ти­ла эпи­де­мия. Жи­те­ли Ту­ру­хан­ска усмот­ре­ли при­чи­ну бед­ствия в том, что ико­ны свя­то­го Ва­си­лия вы­не­се­ны из Тро­иц­ко­го мо­на­сты­ря, мо­щи его на­хо­дят­ся под спу­дом, а служ­бы в его честь пре­кра­ще­ны. Ар­хи­епи­скоп То­боль­ский Ам­вро­сий (1806–1822) пред­пи­сал игу­ме­ну Ту­ру­хан­ско­го Тро­иц­ко­го мо­на­сты­ря вне­сти в со­бор­ный храм об­раз свя­то­го Ва­си­лия и не чи­нить пре­пят­ствий к его по­чи­та­нию.

В 1907 го­ду по бла­го­сло­ве­нию Свя­тей­ше­го Си­но­да бы­ло от­пе­ча­та­но цвет­ное ли­то­гра­фи­че­ское изо­бра­же­ние свя­то­го Ва­си­лия Ман­га­зей­ско­го. На ико­нах свя­то­го Ва­си­лия изо­бра­жа­ют «ли­цом мла­да, ма­ла воз­рас­том, об­ра­зом свя­щен­но­леп­на, очи иму­ща свет­ли, взи­ра­ю­ще пре­лю­безне, вла­сы же гла­вы его ру­сы». На неко­то­рых ико­нах изо­бра­жа­ет­ся Тро­иц­кий Ту­ру­хан­ский мо­на­стырь, а над ним на го­ре мо­ля­щий­ся свя­той Ва­си­лий в од­ной ру­баш­ке и без обу­ви. Ино­гда на ико­нах изо­бра­жа­лись и стра­да­ния его при куп­це и во­е­во­де. Из­вест­ны изо­бра­же­ния свя­то­го Ва­си­лия Ман­га­зей­ско­го во Вла­ди­мир­ском со­бо­ре го­ро­да Ки­е­ва, в Нов­го­ро­де, в Москве.

Сре­ди жи­те­лей Ту­ру­хан­ска со­хра­ни­лось пре­да­ние, что неко­гда свя­той Ва­си­лий явил­ся во сне од­но­му бла­го­че­сти­во­му эвен­ку и по­ве­лел ему взять из мо­на­стыр­ско­го хра­ма свя­тые мо­щи и со­крыть их в тай­ге, что и бы­ло ис­пол­не­но.

При­ме­ча­ние

[1] Му­че­ни­че­ство Ва­си­лия от­но­сят к пер­вым го­дам су­ще­ство­ва­ния го­ро­да Ман­га­зеи (1600–1602 го­ды); мест­ные пре­да­ния так­же да­ти­ру­ют смерть Ва­си­лия днём Св. Пас­хи – Бахрушин С. В. Легенда о Василии Мангазейском.

По материалам портала: azbyka.ru
Свя­той пра­вед­ный му­че­ник Ва­си­лий Ман­га­зей­ский чу­до­тво­рец
Икона Святого мученика
Св. Василий. Литография. Россия. Конец XIX - начало XX вв.
Дни памяти
5 апреля – Преставление

23 мая – Перенесе­ние мощей святого из Мангазеи в Туруханск

5 июня – Собор Ростово-Ярославских святых

6 июня – Явление из земных недр мощей святого

11 июня – Собор святых Красноярской митрополии

23 июня – Собор Сибирских святых
Свя­той пра­вед­ный му­че­ник Ва­си­лий Ман­га­зей­ский чу­до­тво­рец
Икона Святого мученика
Богослужения
Минея. 22-е марта. Святаго праведнаго Василия, мученика и страстотерпца, Мангазейскаго чудотворца Минея.

10-е мая. Пренесение мощей святаго праведнаго Василия, мученика и страстотерпца, Мангазейскаго чудотворца
Молитвы
Тропарь мученику Василию Мангазейскому, глас 8

Бога́тство ви́дев чи́стыя души́ твоея́, Васи́лие,/ укра́сти тща́шеся пра́ведных враг,/ подусти́ господи́на твоего́,/ и́же покра́деннаго ра́ди бога́тства своего́ пред́ав тя судии́,/ и от того́ непови́нне мно́гия претерпе́л еси́ му́ки,/ непобеди́м пребы́в до сме́рти./ Тем, я́ко прие́мый вене́ц страда́ния от всех Влады́ки,/ моли́ всем от напа́стей свобо́дным бы́ти,// чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Перевод: Увидев богатство твоей чистой души, Василий, враг всех праведников (диавол) попытался украсть его, подучив хозяина твоего, который из-за украденного богатства своего отдал тебя судье, от которого ты, невиновный, претерпел многие мучения и остался непобедим в своем смирении до самой смерти. Поэтому, как принявший мученический венец от Владыки всех, молись о свободе от бед для всех, почитающих с любовью святую память твою.

Ин тропарь мученику Василию Мангазейскому, глас 8

Я́ко пресве́тлое со́лнце/ возсия́л еси́ чудесы́ свои́ми в Сиби́рстей стране́,/ в Мангазе́йских преде́лех,/ но́вый му́чениче, непови́нный страда́льче, свя́те Васи́лие!/ За чистоту́ душе́вную и теле́сную пострада́л еси́ от лю́таго врага́/ распале́нием и немилосе́рдием господи́на своего́/ и от нача́льствующаго бо ту градска́го непра́веднаго судии́,/ и му́ки непови́нно претерпе́л еси́,/ и кровь свою святу́ю пролия́л еси́,/ жела́я ве́чнаго Ца́рствия Небе́снаго./ Сего́ ра́ди Христо́с Бог венча́ тя му́ченическими венцы́ на Небеси́,/ и на земли́ просла́ви,/ и Свои́м Бо́жиим про́мыслом повеле́ земли́ само́й от недр свои́х/ гроб, и те́ло твое́, и сра́чицу, обагре́нную кро́вию твоею́, израсти́ нетле́нно./ И ны́не притека́ющим к тебе́ с ве́рою и везде́ призыва́ющим свято́е и́мя твое́/ поле́зная вся, и грехо́в оставле́ние, и телесе́м здра́вие подава́й,/ чту́щим ве́рою святу́ю па́мять твою́,// и моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Перевод: Как преяркое солнце просиял ты чудесами своими в Сибирском крае, в Мангазейских пределах, новый мученик, неповинно пострадавший, святой Василий! За чистоту душевную и телесную пострадал ты от лютого врага (диавола) в ярости и немилосердии господина своего и от начальствующего несправедливого городского судьи, и муки неповинно претерпел ты, и кровь свою святую пролил ты, желая вечного Царства Небесного. Потому Христос Бог увенчал тебя мученическим венцом на Небесах, и на земле прославил, и Своим Божиим промыслом повелел самой земле из недр своих гроб, и тело твое, и одежду, обагренную кровью твоей, явить нетленными. И сейчас приходящим к тебе с верой и везде призывающим святое имя твое подавай все полезное, прощение грехов и здоровье телесное, почитающим с верой святую память твою, и моли Христа Бога о спасении душ наших.

Ин тропарь мученику Василию Мангазейскому, глас 8

От гра́да Яросла́вля Бо́жиим смотре́нием/ в страну́ Сиби́рскую прише́дшаго/ и за целому́дрие от господи́на своего́/ в Мангазе́и пострада́вшаго,/ блаже́ннаго Васи́лия почти́м,/ его́же Христо́с Бог му́ченическим венце́м венча́ на Небеси́,/ нетле́нием и чудесы́ просла́ви на земли́./ Ты же, честны́й страда́льче,/ предста́тельством свои́м страну́ на́шу в ми́ре сохрани́// и моли́ся о спасе́нии душ на́ших.

Перевод: Из города Ярославля по Божиему промыслу в край Сибирский пришедшего и за целомудрие от господина своего в Мангазее пострадавшего, блаженного Василия почтим, его же Христос Бог мученическим венцом увенчал на Небесах, нетлением и чудесами прославил на земле. Ты же, почтенный мученик, защитой своей страну нашу в мире сохрани и молись о спасении душ наших.

Кондак мученику Василию Мангазейскому, глас 4

Страда́ние соверши́в, свя́те,/ погребе́ния же честна́го не сподо́бився,/ в ти́нное ме́сто вве́ржен/ и попира́емь был еси́ от мимоходя́щих,/ но Бог просла́ви мо́щи твоя́ чуде́сным явле́нием, Васи́лие,/ прославля́яйся во святы́х Свои́х,// дая́й страда́льцем вене́ц нетле́нный.

Перевод: Ты перенес мучения, святой, но достойного погребения не получил, будучи предан земле в болотистом месте, попираем был прохожими. Но Бог, прославляющийся во святых Своих и Дающий мученикам венец нетленный, прославил мощи твои, Василий, явлением чудес.

Ин кондак мученику Василию Мангазейскому, глас 4

Просвети́ся Боже́ственною благода́тию, Боголю́бче,/ целому́дрием и терпе́нием тече́ние свое́ му́ченически сконча́л еси́,/ те́мже и по сме́рти яви́ тя све́тлость жития́ твоего́,/ источа́еши бо чудесы́,/ с ве́рою приходя́щим к честно́му гро́бу твоему́ и вопию́щим:/ ра́дуйся, святы́й Васи́лие,// Мангазе́йский и всея́ Сиби́ри чудотво́рче.

Перевод: Просветившись Божественной благодатью, Боголюбец, в целомудрии и терпении мученически окончил ты жизнь свою, потому и после смерти явилась светлость жизни твоей, ибо ты источаешь чудеса с верой приходящим к почитаемому гробу твоему и взывающим: «Радуйся, святой Василий, Мангазейский и всей Сибири чудотворец».

Ин кондак мученику Василию Мангазейскому, глас 4

И́же но́вый в му́ченицех непови́нный страда́льче,/ свя́те Васи́лие, преревнова́л еси́ Ио́сифу Прекра́сному и Моисе́ю Угрину во искуше́ниих,/ за чистоту́ душе́вную и теле́сную/ му́ки непови́нно претерпе́л еси́./ Сих ра́ди просла́ви тя Бог,/ и святы́я твоя́ мо́щи, по явле́нию твоему́,/ от Мангазе́и к Енесе́ю во оби́тель Святы́я Тро́ицы/ ту су́щим настоя́телем принесо́шася/ и подаю́т исцеле́ния с ве́рою приходя́щим/ и везде́ призыва́ющим свято́е и́мя твое́./ Страстоте́рпче святы́й,/ моли́ Христа́ Бо́га/ о правосла́вном наро́де на́шем/ и о всех во́ех на́ших,/ побе́ду и одоле́ние нам на всех/ непросвеще́нных иноязы́чных лю́дех дарова́ти, спобо́рствуя,// и от междоусо́бныя бра́ни спасти́ся всем моли́.

Перевод: Новомученик, без вины пострадавший, святой Василий, подражая Иосифу Прекрасному и Моисею Угрину в искушениях, за чистоту душевную и телесную муки неповинно претерпел ты. Ради них прославил тебя Бог и святые твои мощи, после явления их, от Мангазеи к Енисею, в обитель Святой Троицы были принесены ее настоятелем и подают исцеления с верой приходящим и везде призывающим святое имя твое. Страстотерпец святой, моли Христа Бога о православном народе нашем и обо всех воинах наших, победу и торжество над всеми непросвещенными иноплеменниками даровать, содействуя, и от междоусобной войны спастись всем моли.

Молитва мученику Василию Мангазейскому

Святы́й му́чениче Христо́в Васи́лие, ра́дости святы́х единовсе́льниче, на́ших скорбе́й и печа́лей премени́телю и вся́кого зла де́монскаго губи́телю, припа́дая, молю́ ти ся: прииди́ в заступле́ние мое́, я́ко да очи́стится ум мой от дея́ния грехо́внаго, поне́же лиша́ются за сие́ благода́ти Бо́жия; не име́ю тве́рда основа́ния к покая́нию, даждь ми умиле́ние душе́вное и сле́зы грехоомыва́тельныя, воздежи́ ру́це твоя́ святы́я за убо́гую мою́ ду́шу ко Го́споду Иису́су Христу́, не оста́ви мене́ гре́шнаго, ра́ди моего́ невоздержа́ния, укрепи́ мя, бе́дствующаго душе́вными по́мыслы и вне́шними обурева́нии, и́миже сам себе́ вина́ быва́ю, или́ от ненави́дящих мя впра́вду, но вся по грехо́м мои́м пра́ведно бы́ти испове́даю. Бу́ди ми, малоду́шному, покрови́тель и побо́рник благ и ми́лостив, присеща́й мя, гре́шнаго, в ско́рбех и печа́лех и сохраня́й от вся́кого смуще́ния проти́внаго, да не когда́ прогне́ваю Бо́га моего́ и тебе́, смоле́бника моего́ блага́го, но утверди́ мя моли́твами твои́ми в стра́се Бо́жии и досто́йна покажи́ своея́ всегда́ ми́лости. Ами́нь.
Каконы и акафисты
Кондак 1*

Возбранный чудотворче и мучениче пресветлый, данный Христом православным людям, в Сибирь пришедшим, державу Российскую укрепляти и просвещати языческие народы, ты же имея дерзновение ко Господу, подавай нам силы духовные и телесные в Православии твердо стояти, и землю северную Евангельским словом согревати, да вси зовем ти:

Радуйся, мучениче Василие, первый сибирский чудотворче.

Икос 1

Ангельскому житию подражая, Василие, яко мученик Христов в Анкире, соблюдший в себе веру Христову и в торжестве веры достигший вечного упокоения, ему же тезоименит сый. Пред языческими народы веру христианскую исповедав без страха, яко апостол лютую смерть приял еси. Мы же благодарно поем ти:

Радуйся, от рождения благодатию Духа Святаго осененный.
Радуйся, с младенчества благочестию наученный.
Радуйся, с младых лет слово Божие познавый.
Радуйся, с колыбели молитву возлюбивый.
Радуйся, в землю Сибирскую пришедый.
Радуйся, прилежанием и честностию любовь людей стяжавый.
Радуйся, смерть лютую принявший.
Радуйся, имя христианское бесчестием не запятнавший.
Радуйся, за страдания Богом прославленный.
Радуйся, любовью христиан и язычников не оставленный.
Радуйся, от болезней исцеляющий.
Радуйся, в делах добрых помогающий.
Радуйся, мучениче Василие, первый сибирский чудотворче.

Кондак 2

В благодатном граде Ярославле, богатом Божиими угодниками и святыми церквами, вырос сын благочестивого Феодора. При крещении монах по имени Василий, принимая от купели младенца, заповедал ему: молись о всех нас Святей Троице. Мы же провидению таковому дивяся, поем во умилении: Аллилуия.

Икос 2

Разум, озаренный благодатию Христовой, имел еси и из млада беспрестанно пети и славословити Триипостасного Бога навыкл святе Василие; кроткий, родителям послушный, прилежно вел еси дела купеческие, душею же в Горнем пребывая. Мы же, взирая на благочестивое смирение твое, поем таковая:

Радуйся, от юности Богом избранный.
Радуйся, надмирную жизнь возлюбивый.
Радуйся, достодолжно родителей почитающий.
Радуйся, Божии заповеди свято исполняющий.
Радуйся, трудолюбием исполненный.
Радуйся, богатым разумением отмеченный.
Радуйся, от млада благодатию Божиею покровенный.
Радуйся, смирением дар молитвы стяжавый.
Радуйся, все время в богомыслии проводящий.
Радуйся, в Церкви Божией родной дом находящий.
Радуйся, чистотою украшенный.
Радуйся, силою веры укрепленный.
Радуйся, мучениче Василие, первый сибирский чудотворче.

Кондак 3

От града Ярославля Божиим смотрением в страну Сибирскую пришел еси и всею праведною жизнию Христа проповедал еси. За чистоту душевную пострадал от лютого врага, распалением и немилосердием господина своего. Но чист совестию, предал себя Богови. Мы же, чтущие честную память твою, воспеваем: Аллилуия.

Икос 3

Имея в сердце благодать Святыя Троицы, все тяготы и истязания претерпел еси глаголя: люты убо настоящие муки, но радост на жизнь вечная. По смерти тело твое честное в тинное место мучители ввергли еси. Мы же ныне славим тя, источающего исцеления и чудесы от честнаго гроба твоего, поя таковая:

Радуйся, прехвальный страстотерпче.
Радуйся, приемый венец страдания от Всехвладыки.
Радуйся, целомудрия зерцало.
Радуйся, благочестия образ.
Радуйся, истину возлюбивший.
Радуйся, проливший кровь с душею чистою и неповинною.
Радуйся, исповедниче веры во Христа непоколебимый.
Радуйся, воине Христов диавола гордыню низложивый.
Радуйся, в руце Господу дух свой предложивый.
Радуйся, по страдании твоем душею к Богу возлетевый.
Радуйся, со Ангелы духовно торжествуяй.
Радуйся, бессмертия ризою одеявся.
Радуйся, мучениче Василие, первый сибирский чудотворче.

Кондак 4

Венчавшего тя мученическим венцем на небеси, Божиим промыслом повеле земли самой от недр твой гроб, тело и срачицу, обагренную кровию, обрести нетленно. Люди мангазейские первые, видя чудеса исцелений от святых мощей, прославиша память твою пресветлую, поя: Аллилуия.

Икос 4

Растерзали мучители чистую плоть твою, смерть страдальческую устроиша, но душа твоя в руце Божией, и многострадальное тело твое прославися чудес множеством, мы же, славя Бога, устроившего хотения Своя во святых Своих, поем сице:

Радуйся, неповинный страдальче.
Радуйся, друг Христовы кротости.
Радуйся, источник милости.
Радуйся, презиратель тленного богатства.
Радуйся, болезней целитель готовнейший.
Радуйся, раздаятель от Бога милостей.
Радуйся, душу свою спасти призрел еси.
Радуйся, не убоявшийся своих мучителей.
Радуйся, житие твое благочестно скончавый.
Радуйся, славу небесную познавый.
Радуйся, обретый безстрастием своим свободу.
Радуйся, приводящий нас к Богу.
Радуйся, мучениче Василие, первый сибирский чудотворче.

Кондак 5

Восхоте Господь на Енисее в Туруханске во обители Святыя Троицы драгоценные мощи нового чудотворца упокоити, сущим настоятелем блаженным Тихоном тии принесошася и монаси тому возрадовашеся и восхвалиша Бога, поюще: Аллилуия.

Икос 5

Мира всякаго благоприятие память твоя явися, место бо идеже почиваеши мысль человеческую к свету спасения воистину наставляет, сладостен и труд к тебе подъяти видися за надежду приятия милости изобилуеши бо дарованьми от Христа, братия же, предстоящая твоему честному гробу, составльше лик радостно поет:

Радуйся, мучениче Христов непоколебимый.
Радуйся, грозного прещения не убоявыйся.
Радуйся, яко Ангел на земли воистину пожил еси.
Радуйся, о убивающих ти молился еси.
Радуйся, победивший искушения силою крестною.
Радуйся, наслаждающийся благодатию жизни вечныя.
Радуйся, зарелучных чудес подателю.
Радуйся, места пребывания честных мощей твоих хранителю.
Радуйся, просящим скорый помощниче.
Радуйся, обиженных защитниче.
Радуйся, в языческих краях православного жития утверждение.
Радуйся, Сибирстей земли прославление.
Радуйся, мучениче Василие, первый сибирский чудотворче.

Кондак 6

Просвятися Божественною благодатию, Боголюбче, в целомудрии и терпении течение свое мученически скончал еси, тем же и по смерти яви светлость жития твоего, источаеши бо чудесы, с верою приходящим к раце честных мощей твоих вопиющим: Аллилуия.

Икос 6

Днесь обитель Туруханская торжествует, и любящие воспевают страдания твоя, имиже купил еси бисер Царства Небесного. Торжествующе ныне в Горнем Иерусалиме идеже нет вовек скорбного наваждения, но присно радость и венцы сияют почести. С веселием суще благоговейно вопием ти:

Радуйся, от юности ярем благий понесл еси.
Радуйся, блаженства Христова исполненный.
Радуйся, Красноярския земли прозябение.
Радуйся, Сибирской страны приношение.
Радуйся, всея Руси молитвенниче.
Радуйся, в бедах сущим скорый помощниче.
Радуйся, лампадо пред Богом неугасимая.
Радуйся, теплый о нас ко Христу ходатаю.
Радуйся, шторма и бури утишающий.
Радуйся, пожары угасающий.
Радуйся, странником путь указующий.
Радуйся, болезней язвы врачующий.
Радуйся, мучениче Василие, первый сибирский чудотворче.

Кондак 7

Неоскверненною исперва ризу крещения соблюл еси, мужески вшедши в подвиг судища. Терзание красного девственного тела претерпел еси Христов страдальче неповинный. Блаженны изгнанные правды ради, яко тех есть Царство Небесное. Мы же, вспоминая сей превечный глагол, поем: Аллилуия.

Икос 7

Юноша лет своих и верный раб Бога Вечнаго, истинной Церкви Православной сын явися, срасленный бых смерти Христовой, со Ангелы веселитися ныне в Церкви вечно торжествующей. Мы же, имея таковаго нашего ходатая ко спасению, поем сице:

Радуйся, за добродетели Богом избранный.
Радуйся, Воскресения Христова божественной благодатию осиянный.
Радуйся, врага смирением сокрушающий.
Радуйся, его любовию побеждающий.
Радуйся, светлая звездо, последовавшая в кротости Христу – Солнцу правды.
Радуйся, успения превечного наслаждение.
Радуйся, от Христа венец вечной красоты принимающий.
Радуйся, богоугодной жизнью путь к почестям небесным показующий.
Радуйся, яко Церкви Христовой имя твое досточестно.
Радуйся, яко всем христианом память твоя сладше пчелиного сота.
Радуйся, присно живый страстотерпче радостный.
Радуйся, подвигом своим христиан возвеселивый.
Радуйся, мучениче Василие, первый сибирский чудотворче.

Кондак 8

Благоуханное миро, аще и прилежно сокрываемо бывает, обаче за благоухание утаитеся не может, аще и изнесены мощи твои от славы, Христов мученик, и покровенны в земли, обаче утаитеся не могут, чудес лучи испущающии с верою приходящим к тебе и поющим: Аллилуия.

Икос 8

Неистовствует неверие в неких, но сие большую веру сотворяет ведущим тя, Христов мученик, в пренесении во обитель Святыя Троицы честных мощей твоих дарованием тем исцелений и чудес. Мы же, вспоминая чудеса твоя и исцеления, восклицаем таковая:

Радуйся, слепых прозрение.
Радуйся, расслабленных укрепление.
Радуйся, от болезней душевных исцеление.
Радуйся, страшных ран заживление.
Радуйся, от соблазнов греха уводящий.
Радуйся, унывающих ободряющий.
Радуйся, охотников помощниче.
Радуйся, по водам плавающих защитниче.
Радуйся, младенцев вразумление.
Радуйся, обиженным заступление.
Радуйся, монахов наставляющий.
Радуйся, из далече молящихся спасающий.
Радуйся, мучениче Василие, первый сибирский чудотворче.

Кондак 9

Кротостию и любовию стяжав в сердце своем Духа Святаго, ты по внушению Его поревновал подвизатися за имя Христово, даже до смерти стоя мужественно в вере. Мы же, взирающе на праведное житие твое и на твердое веры православныя исповедание, вопием ти: Аллилуия.

Икос 9

Яко пресветлое солнце, воссиял еси чудесы своими в Сибирстей стране, мира благоприятие память твоя явися, в место бо идеже почиваеши приходят все языки ея православием просвященныя, хотя имети тя ходатая к Богу во спасение, тако взывая:

Радуйся, страстотерпче в мужестве неодаленный.
Радуйся, рая небеснаго всеблаженный.
Радуйся, Нераздельней Троицы проповедниче.
Радуйся, страданием Ея запечатлеша.
Радуйся, отроков наставниче.
Радуйся, старцев утешение.
Радуйся, жизнью праведной среди инородцев православие прославивший.
Радуйся, помощию им чудесною Бога восславивший.
Радуйся, лесть идольскую разгоняющий.
Радуйся, паству Церковную умножающий.
Радуйся, всех притекающих к тебе дерзновенными молитвами своими охраняющий.
Радуйся, благодати Христовой богатство им открывающий.
Радуйся, мучениче Василие, первый сибирский чудотворче.

Кондак 10

Постыдеся гордый враг твердою на земле страстотерпца Богу верою, но невозможе и по смерти запяти добродетели твои и имя твое, помрачити повреждением всечестнаго тела, ибо Господь, творяй чудеса, прослави угодника своего и мы же дивяся им, поем: Аллилуия.

Икос 10

Дивен у Бога во святых блаженств вечных чин исполнивших, и мы тя по достоянию восхвалити не имея силы, ибо победоносная глава твоя небоплетенным венцем венчася от Христа, но чтущие любовию память дерзаем похвальная воспети таковая:

Радуйся, духовный покровителю земли Сибирстей.
Радуйся, объединивший всех в ней живущих.
Радуйся, жизнию и смертию слово Евангельское проповедовавший.
Радуйся, христианские добродетели нам заповедавший.
Радуйся, научающий нас любви и прощению.
Радуйся, не убоявшийся злаго прещения.
Радуйся, сокровище целомудрия.
Радуйся, чистоты сердца хранителю.
Радуйся, вечно Богу предстоящий.
Радуйся, нас непрестанной молитве учащий.
Радуйся, неповинный страдальче ради правды Христовой.
Радуйся, всегда предстать пред Богом готовый.
Радуйся, мучениче Василие, первый сибирский чудотворче.

Кондак 11

Тяжек удел смерти невинного юноши и кончина страдальца оного, ни одним житейским воздыханием, ни одной слезой обиды на ярость обидчика не орошенная. Но Отец Небесный на невинного страдальца свыше взирая, не дал праведному познати истления и мы видя таковая, благодаряще поем Богу: Аллилуия.

Икос 11

Благоволением Всесильного в Троице славимого Бога и чудесным внушением самого страстотерпца Божия, многоцелебные мощи его во обители Пресвятыя Троицы, аможе притекают христолюбивые людие определены пребывати, да мы молящиеся об избавлении от недугов и скорбей, прославляя мученика, сице взываем:

Радуйся, козни вражия и наветы злых человек смиренно понесший.
Радуйся, венец вечныя красоты тем у Бога снискавший.
Радуйся, преданный судии жестокому на истязание.
Радуйся, стойко переносивший страдания.
Радуйся, всемогущую силу благодати Христовой познавый.
Радуйся, мученическим подвигом Богу угодивый.
Радуйся, погребения своего тайну возвестивый.
Радуйся, при обретении тела нетленным явивыйся.
Радуйся, в сониях свое имя открывый.
Радуйся, место пребывания своих мощей сам избравый.
Радуйся, монахов смирению великий учителю.
Радуйся, Туруханския обители и всея Сибири небесный покровителю.
Радуйся, мучениче Василие, первый сибирский чудотворче.

Кондак 12

Воистину благодати сосуд избранный был еси мучениче Василие, тление временного жития сего все презрев, Единому Христу навечно прилепился еси и тем сподобился со Ангелы воспевати Богу: Аллилуия.

Икос 12

Поюще твое преславное преставление, прославляем равноангельное житие и мученическую кончину и почитая святую память твою, во умилении сердец славим, хвалим и величаем возвеличившаго тя Господа, Егоже умоли спастися всем, поющим таковая:

Радуйся, страстотерпче предивный.
Радуйся, со мучениками Христу поклоняющийся.
Радуйся, поношения и гонения Христа ради претерпевый.
Радуйся, мзду на небесех получивый.
Радуйся, первозванный в Сибирские пределы угодниче Христов.
Радуйся, русским первопроходцам в трудах помощниче.
Радуйся, православия в дальних землях утверждение.
Радуйся, новых северных храмов православных умножение.
Радуйся, язычников благодатию истинной веры просвещающий.
Радуйся, Евангельским смыслом жития всех верных наполняющий.
Радуйся, благодатию Святаго Духа одеянный.
Радуйся, яко светильник православныя веры со святыми ликовствуеши.
Радуйся, мучениче Василие, первый сибирский чудотворче.

Кондак 13

О, преславный страстотерпче и мучениче Христов Василие! Прими малое моление сие наше у престола Всевышняго, идежи стоиши ныне. Испроси стране нашей православия утверждение, всем нам мира и благоденствия, и своим пред Богом ходатайством избави нас вечныя муки и геены огненныя, просвети нас верою, согрей сердца наши любовию и научи беспрестанно молитися и пети Богу: Аллилуия (трижды).

Сей кондак глаголи трижды. И паки чтется 1-й икос: Ангельскому житию. И паки кондак 1-й: Возбранный чудотворче.

Молитва святому праведному мученику Василию

О, святый мучениче Христов Василие, радости святых единосельниче, наших скорбей и печалей пременителю и всякаго зла демонскаго губителю, припадая, молим ти ся: приди в заступление наше, яко да очистится ум наш от деяний греховных, понеже лишаемся за сие благодати Божией и не имеем тверда основания к покаянию. Даждь нам умиление душевное и слезы грехоомывательныя, воздежи руце твоя святыя за убогие наши души ко Господу Иисусу Христу, не остави нас, грешных, ради нашего невоздержания, укрепи нас бедствующих душевными помыслы и внешними обуревании, имиже сами себе вина бываем, или от ненавидящих нас вправду, но вся по грехом нашим праведно быти исповедуем. Буди нам, малодушным, покровитель и поборник благ и милостив, присещай нас, грешных, в скорбех и печалех и сохраняй от всякаго смущения противнаго, да не когда прогневаем Бога нашего и тебе сомолебника нашего благаго, но утверди нас молитвами твоими в страсе Божии и достойна покажи своея всегда милости да наследуем блага вечныя в Царствии Небесном у Спасителя и Господа нашего Иисуса Христа, Ему же подобает слава, честь и поклонение во веки веков. Аминь.

* Акафист был составлен в Свято-Троицком Туруханском монастыре, где сегодня почивают мощи святого. Текст воспроизводится по изданию: Акафист святому страстотерпцу и мученику Василию Мангазейскому и всея Сибири чудотворцу. — М.: Институт экономических стратегий, 2009. Акафист был опубликован по благословению архиепископа Красноярского и Енисейского Антония.